Ara fa a la ratlla d'un segle, La Alcoyana es va convertir en una de les empreses de transport de viatgers més importants d’Espanya. Havia començat a deixar de costat les diligències i havia comprat automòbils i autobusos -en aquell temps, denominats òmnibus-, que apropaven les ciutats i feien els viatges més confortables, encara que les nostres carreteres, fins molt recentment, han sigut de les més abruptes de la nació, per allò de les muntanyes.
Fins al primer semestre de 1988,
Un vehicle Pegaso articulat com l'A-111111 en la plaça de Bous d'Alacant / Vectalia |
D’història, no diré pràcticament res. Si algú està interessat en aprofundir-ne, ací té un esbós en la web del grup
https://movilidad.vectalia.es/empresas/alcoyana-2/
i si encara es desitja més informació, no cal més que acudir al llibre La Alcoyana. Más de 100 años de historia, editat per Vectalia en 2010 amb textos de Josep-Lluís Santonja i José María Perea i amb fotos de l’Arxiu municipal d’Alcoi.
Avui va de sentiments, perquè tots tenim
algun episodi de la nostra vida vinculat a La Alcoyana, d’una manera o d’una
altra. Al Diario INFORMACION, durant sis anys les notícies i les fotos d’Alcoi
viatjaven cap a Alacant en sobres que transportaven els busos. El fax va suposar el primer
pas de la modernitat, completat més tard per l’enviament informàtic de les
fotos. Això dels sobres, els meus alumnes contemporanis d'ESO de tretze a quinze anys no s’ho
creuen; pensen que eixes coses passaven al paleolític inferior, no fa quatre
dies.
Jo tenia una altra història, particular,
Autobús A-64 del mateix temps que l'A-710 / AMA |
Per cert, el dia que Auplasa va fer
una roda de premsa per a presentar l’acord d’adquisició de La Alcoyana, vaig
preguntar si el bus A-710 encara estava en servici, i el responsable -que supose
seria Emilio Vázquez, però no ho puc certificar- em va contestar que no, que ja
l’havien retirat... Pel to de la resposta, vaig pensar que feia poc d'aquest fet. Diria que aquell acte va ser al migdia del 31 de juliol del
88 i que ens van oferir als periodistes dinar en la mítica Venta del Pilar, amb Pepe Olcina, però era un mal dia per a una àgape com aquesta. Pensar que vaig dir que no hui fa certa pena.
Al començament del 79, alguns
Una Alcoyana Pegaso en el Postiguet / Vectalia |
El relat que m’ha conduït a aquest
text me’l va contar uns mesos enrere el meu cap actual, és a dir, el director de l’IES Jorge
Juan d’Alacant, Luis Martín, que, com jo, va estudiar a la UA, que utilitzava -com tots entre setmana- el servei metropolità de La Alcoyana des de la plaça de Bous. Molts ho recordareu
perquè era aquell que tenia autobusos articulats, a fi de guanyar en capacitat.
Doncs, un d’aquests vehicles era el que portava la matrícula A-111111, que jo
havia completament oblidat, i que els estudiants van batejar com L’Àtila perquè era el rey de los unos... Una anècdota saborosíssima. No he
trobat foto d’aquest bus, però Vectalia i La Alcoyana -que també fa el
transport urbà de la nostra ciutat- n’han passat una altra d’un bus semblant,
sinó del mateix model, amb matrícula de Madrid de l'època. Tota una curiositat.
Segur que els qui llegiu les meues
dissertacions, més o menys captivants, teniu en el cap algun episodi de la vostra
vida vinculat a aquest servici, per la qual cosa La Alcoyana és molt més que
una empresa o un servici de transports. És un depositari simbòlic de les coses
que hem viscut!
No hay comentarios:
Publicar un comentario